Zij-instroom: broodnodig, maar hoe dan?

11-09-2024

 

Zij-instromende schooldirecteuren en leerkrachten en in het basisonderwijs kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van de huidige tekorten – en daarmee een positieve impuls geven aan de kwaliteit van het basisonderwijs. Maar op dit moment wordt deze potentie nog verre van optimaal benut.

Struikelblokken: onder andere de begeleiding en de financiën. Dat stellen 297 schoolleiders in een peiling van AVS (juni/juli 2024). Uit de peiling van AVS blijkt dat 52 procent van de schooldirecteuren de formatie op hun basisschool vlak voor de zomervakantie nog niet rond had; bij 32 procent was dat ‘bijna’ het geval. 16 procent was bij de start van de zomervakantie nog op zoek naar personeel. Ondanks dat de tekorten vergeleken met peilingen van voorgaande jaren minder waren, blijft de formatie ook dit jaar weer een flinke uitdaging. Want het aantal FTE’s waar nog behoefte aan is, is gestegen.

Juiste randvoorwaarden

Een groep die deze tekorten kan laten slinken, zijn zij-instromers. Met werkervaring elders opgebouwd, laten zij zich omscholen tot onderwijsondersteuner, leerkracht of schoolleider. Lianne ter Steeg, beleidsadviseur bij AVS: “Er zijn allerlei trajecten voor zij-instromers in het onderwijs op de markt. De (financiële) randvoorwaarden zijn echter mager waardoor onvoldoende kandidaten daadwerkelijk doorstromen in de sector. Bovendien wordt er te weinig rekening gehouden met ervaring en eerder verworven competenties. Daardoor krijgen zij-instromers vaak geen vrijstellingen en moeten zij soms dingen leren waar zij al de nodige kennis over hebben.”

Het gros van de aan de peiling deelnemende schooldirecteuren (85 procent) geeft aan ervaring te hebben met de inzet van zij-instromers en deeltijd pabostudenten. Zij waarderen hun levenservaring en frisse blik op het onderwijs: “Zij-instromers zijn doorgaans zeer bevlogen en daarmee meer dan welkom!”, schrijft een schoolleider. Zonder deze groep zouden de tekorten nog ernstiger zijn, stelt 36 procent van de deelnemende schoolleiders. Nog eens 36 procent ziet in hen een welkome aanvulling, maar vooral boventallig.

Een derde van de respondenten voelt wel enige scepsis: zij zien zij-instromers als potentieel afhakend of uitvallend, waar je dus niet op kunt bouwen. Het traject van opleiding en begeleiding kost de school veel capaciteit, vindt 31 procent.

Lees verder bij:  AVS.nl

Bron: AVS.nl



« Terug naar het overzicht