Zien en gezien worden: waarom Atlant Basisonderwijs afstapte van beoordelen in de klas
15-02-2024
Van in de klas met een ‘afvinklijstje’ worden beoordeeld, naar het voeren van ontwikkelingsgesprekken met je schooldirecteur. Bij Atlant Basisonderwijs is één ding duidelijk: voor vitale en veerkrachtige medewerkers moet je écht met elkaar in gesprek. Zo weet je wat er bij de leerkracht speelt, welke belemmeringen of ontwikkelingen zij zelf zien én je leert elkaar beter kennen.
Eerder interviewde Verus HR-adviseur Chantal Engels over deze aanpak. In dit vervolg vertellen directrice Madelon Boot van basisschool De Klipper in IJmuiden en leerkracht en invalpoolcoördinator LiMin Rooijers over hun ervaringen.
Een schooldirecteur komt met een kijkwijzer de klas binnenlopen en beoordeelt je functioneren op basis van de les die op je dat moment aan het geven bent. Daarna volgt een gesprek over wat de directeur wel en niet heeft gezien. “Daarmee kom je niet tot een gesprek”, vertelt schooldirecteur Madelon Boot. “Ik ben zelf gaan nadenken over wat leerkrachten willen als ik bij hen in de klas kom en op een gegeven moment heb ik zelfs de kijkwijzer overboord gegooid. Ik ben daarop gesprekken gaan voeren over de schoolontwikkeling, persoonlijke groei, hoe ik word ervaren als leidinggevende en hoe je je op je plek voelt binnen het team.”
Boot werd door HR-adviseur Chantal Engels benaderd om, samen met een andere directeur, mee te denken over de gesprekkencyclus binnen Atlant. Zo heeft onder meer het Huis van Werkvermogen vorm gekregen in het nieuwe Mijn Koers-gesprek: de ontwikkelcyclus binnen Atlant. Binnen deze cyclus krijgen schooldirecteuren veel vrijheid om de gesprekken naar eigen wens aan te vliegen. “Hierbij kun je kijken naar wat past bij jouw school. Je kunt ervoor kiezen om de gesprekken in je kantoor te voeren, maar het kan ook elders tijdens het koffiedrinken of een wandeling. Verder werk ik regelmatig met mindset- of fotokaartjes, waar vragen als: aan wie vraag je vaak hulp? Wat is je beste fout? op staan. Ook hebben we een klapper gemaakt met vragen die je op elke laag van het Huis van Werkvermogen kunt stellen. Dit helpt mij om tot inzichten te komen die ik anders niet zou ophalen.”
Hieronder een voorbeeld van het Huis van Werkvermogen.
Dankzij deze inzichten maakt Boot nu keuzes waartoe ze anders niet had gekomen. Door de persoonlijke aangevlogen gesprekken worden zaken zichtbaar die je anders niet snel hoort. Zo hoort zij nu welke belangrijke kartrekkers er binnen haar school zijn, waardoor ze hen mee kan nemen in het nadenken over de schoolontwikkeling.
Lees verder bij Verus
Bron: Verus
« Terug naar het overzicht