Weer naar school: geef leerlingen mentaal een goede start
13-05-2020
Let goed op de sociaal-emotionele behoeften van leerlingen als de schooldeuren weer opengaan, is het advies van directeur Martin Brouwer van Greijdanus Enschede. Dat leerde hij na de vuurwerkramp, vandaag twintig jaar geleden.
Op 13 mei 2000 verwoestte een serie ontploffingen bij S.E. Fireworks de Enschedese wijk Roombeek. De ramp drukte nog jarenlang een stempel op de ontwikkeling van kinderen en jongeren in de wijk, zegt Martin Brouwer, pedagoog en directeur van Greijdanus Enschede. Destijds was hij intern begeleider op een basisschool in Roombeek. In die rol coördineerde hij de sociaal-emotionele begeleiding van leerlingen.
Martin ziet een duidelijke parallel tussen de vuurwerkramp en de coronacrisis. “Weliswaar is dit een wereldwijde pandemie en geen lokale ramp, maar het gevoel is hetzelfde: jongeren en volwassenen zitten in een crisis waar ze geen invloed op hebben, maar die wel een enorme impact heeft op hun dagelijks leven. Dus kijken ze massaal naar leiders en deskundigen voor perspectief.”
Duiding
Normaal vinden pubers dat perspectief op school. “Zij gebruiken persoonlijk contact met leraren en leeftijdgenoten om ontwikkelingen in de wereld te duiden. Dat contact is er nu maar ten dele. Met online onderwijs lijkt het of alles doorgaat, maar er is minder contacttijd en in die tijd hebben leraren veel technische en organisatorische dingen met leerlingen te bespreken. En ’s avonds virtueel rondhangen met vrienden is ook niet hetzelfde als een hele schooldag met je peers.”
“Er is veel leed dat we niet zien”
“Gebrek aan contact kan leiden tot psychosociale problemen”, zegt Martin. “Niet bij alle leerlingen: er zijn leerlingen die thuis juist minder stress ervaren dan op school en leerlingen met gedragsproblemen die thuis beter werken. Maar terugdenkend aan de vuurwerkramp denk ik dat er veel leed is dat we niet zien. Bijvoorbeeld leerlingen in een onstabiele thuissituatie, voor wie school normaal een rustpunt is en die dat rustpunt nu missen. Of leerlingen die al langer worstelden met angstklachten of depressie en nu echt afhaken.”
Doe je voordeel met de ervaringen van Martin en lees het hele artikel
Bron: Voortgezetleren.nl
« Terug naar het overzicht