Volgens Fontys is hoogbegaafdheid ook onderdeel van diversiteit en inclusie

12-05-2021

 

Hoogbegaafdheid kan in het hoger onderwijs problemen als verveling en faalangst met zich meebrengen. Bij Fontys is hiernaar onderzoek gedaan, waaruit verschillende praktische handvatten voor zowel studenten als docenten zijn gekomen.

Iedere student is anders, en iedere student leert daarom het beste in een andere omgeving, zeggen onderzoekers van Fontys Hogescholen. Voor docenten is het daarom van belang de juiste omgeving te creëren waarin iedere student tot haar recht kan komen – iets dat in deze diverse samenleving niet altijd makkelijk is. Volgens de onderzoekers van Fontys is het daarom belangrijk om voor elke student uit te zoeken wat wel en wat niet werkt, maar om dit overzichtelijker te maken, wordt er ook ingezoomd op bepaalde groepen studenten.

Eén van die groepen wordt in het hoger onderwijs nog geregeld over het hoofd gezien: hoogbegaafde studenten. Isabelle Diepstraten, senior onderzoeker bij het Fontys lectoraat Goed Leraarschap, Goed Leiderschap, doet onderzoek naar diversiteit en inclusie in hoger onderwijs en op de werkvloer. “Diversiteit en inclusie is het overkoepelende thema, maar er zijn zoveel verschillende dingen die daaronder vallen. Ook hoogbegaafdheid, iets dat heel weinig aandacht krijgt in het hoger onderwijs, terwijl het toch problemen met zich mee kan brengen.”

Hoogbegaafdheid verdient een leven lang aandacht
Een mogelijke reden voor de geringe aandacht voor hoogbegaafdheid in het hoger onderwijs is dat men vaak denkt dat hoogbegaafdheid vooral in het basis- en middelbaar onderwijs voor problemen zorgt. Echter, ook in het hoger onderwijs kan hoogbegaafdheid tot problemen leiden, vertelt Diepstraten. Soms beginnen hoogbegaafde studenten zelfs pas in het hoger onderwijs problemen te ondervinden, vertelt ze, en dat is ook eigenlijk niet zo gek.

Lees verder op Science Guide

Bron: Science Guide, Fontys



« Terug naar het overzicht