Vierdaagse schoolweek? Liever niet!
15-05-2024
Kan de vierdaagse schoolweek het lerarentekort terugdringen zonder de prestaties te schaden, zoals Fadie Hanna en Marjolein Zee betogen in het aprilnummer van Didactief?
Volgens onderwijseconoom Nienke Ruijs (Universiteit Maastricht) ligt het genuanceerder. Ze pleit voor een andere oplossing.
Fadie Hanna en Marjolein Zee pleiten in Didactief voor de invoering van een vierdaagse schoolweek. Ze stellen dat kwantitatieve studies suggereren dat leerlingen op scholen met een vierdaagse schoolweek minstens even goed presteren. Die lezing van de literatuur is helaas te rooskleurig, zo laat ik in dit artikel zien.
Hanna en Zee citeren onder andere Thompson en collega’s (2023). Zij concluderen dat er voor laag presterende leerlingen geen statistisch significante effecten zijn van de vierdaagse schoolweek. Dat is iets anders dan “minstens even goed”, zoals Hanna en Zee het beschreven. Voor bovengemiddeld scorende leerlingen vonden de onderzoekers zelfs significante negatieve effecten. Maar het belangrijkste probleem is dat deze studie geen rekening houdt met structurele verschillen tussen districten die wel en niet kozen voor een vierdaagse schoolweek. De vraag is dus: speelden er nog andere factoren mee?
Lees verder bij: Vierdaagse schoolweek? Liever niet!
Bron: Didactiefonline
« Terug naar het overzicht