Vertrek leraar vaak te voorkomen
05-03-2024
Waarom zeggen leraren hun baan op? ResearchNed vroeg het ruim 300 leraren in het po, vo en mbo die van baan veranderden. Belangrijkste conclusie: vertrekkende leraren zijn meestal positief over het leraarschap, maar schoolleiders kunnen nog veel doen om hen te behouden.
Gevraagd naar hun vertrekredenen, noemen veel leraren meerdere motieven. Uit de grote diversiteit aan vertrekredenen kunnen we een top drie distilleren.
Top drie
Bijna de helft van de vertrekkers noemt hoge werkdruk als reden. Dat gaat zowel om werkdruk onder reguliere werktijd (in de klas altijd ‘aan moeten staan’) als om moeten overwerken. Ongeveer 40% noemt een gebrek aan professionele uitdaging als motief. Deze leraren zijn uitgekeken op het beroep en zien te weinig ruimte voor ontwikkeling, innovatie en verdieping. Dit speelt zowel bij oudere als bij jongere leraren, die zich soms al snel in hun loopbaan kunnen afvragen of ze tot hun pensioen leraar willen blijven. De derde reden betreft leraren die ondersteuning, waardering en begrip van hun leiding en bestuur missen. Deze vertrekkers klagen over incompetent leiderschap en vinden dat de schoolleiding vooral bezig is met randzaken en niet met de problemen en behoeften van leraren.
Er zijn ook leraren die meerdere van deze topmotieven noemen, zoals hoge werkdruk én gebrek aan persoonlijke uitdaging, ook wel samengevat als ‘een burn-out met een bore-out’. De combinatie met andere motieven, zoals weinig impact hebben op leerlingen, zorgt voor heftige ervaringen.
Bij de vertrekredenen zien we geen grote verschillen naar sector of ervaringsjaren. Samengevat ontbreekt het startende leraren vaker aan goede begeleiding, redelijk ervaren leraren wat vaker aan een helder promotiebeleid en zeer ervaren leraren wat vaker aan zeggenschap over het onderwijs.
Lees verder bij Didactief Online
Bron: Research Ned, Didactief Online
« Terug naar het overzicht