Schoolleiders: ‘Maak voorschoolse educatie gratis’

14-03-2024

 

Gemeente Den Haag heeft besloten om voorschoolse educatie voor kinderen met een taalachterstand gratis te maken. Is dit eigenlijk niet een geweldig idee voor heel Nederland? ‘Ja’, roepen meer dan 200 directeuren in het basisonderwijs massaal. Dit is hun reactie op een peiling die de Academie en Vakvereniging voor Schoolleiders (AVS) begin maart onder haar leden heeft gehouden. De uitkomsten zijn overweldigend.

Toeslagenaffaire & voorschoolse educatie
Voorschoolse educatie is bedoeld voor peuters die de Nederlandse taal nog niet machtig zijn en meer begeleiding nodig hebben om succesvol te kunnen starten in een reguliere kleuterklas op de basisschool. Het consultatiebureau signaleert achterstanden bij deze jonge kinderen, die vaak niet-Nederlands sprekende ouders hebben, en verwijst hen naar voorschoolse educatie. Wil je gebruik maken van deze voorziening, dan kun je een toeslag aanvragen.

Echter, sinds de Toeslagenaffaire zijn veel mensen die recht hebben op deze vergoeding terughoudend geworden om deze aan te vragen. Hierdoor houden sommige ouders hun kinderen thuis, waardoor zij de voorschoolse educatie missen en met achterstanden het basisonderwijs instromen. ‘Dit heeft een duidelijke impact’, zeggen de schoolleiders.

Met achterstanden naar de kleuterklas
Maar liefst 80 procent van de schooldirecteuren in het basisonderwijs (uit stad en dorp) geeft aan dat hun leerkrachten in de kleuterklassen hierdoor extra uitdagingen ondervinden, zo blijkt uit de AVS-peiling. Deze kinderen komen namelijk niet alleen de klas binnen met taalachterstanden, maar hebben ook meer moeite om mee te komen met de rest van de groep en zich te handhaven in schoolse situaties. De redenen daarvoor lopen uiteen, waaronder problemen op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling en zelfstandigheid. Veel kinderen leren daardoor bepaalde vaardigheden niet of minder goed, zoals zindelijk worden, spelen en omgaan met routines, waardoor ze in vergelijking met andere leerlingen nog niet ‘klaar’ zijn om te gaan leren.

Daarnaast heeft vroeg- en voorschoolse educatie een belangrijke rol op het gebied van vroegsignalering, waardoor ontwikkelingsproblemen snel en doelgericht kunnen worden aangepakt. Dit ontbreekt nu, waardoor het basisonderwijs wordt geconfronteerd met complexe ontwikkelingsvraagstukken.

Lees verder bij AVS

Bron: AVS

 



« Terug naar het overzicht