Regeerakkoord: gebrek aan rust, richting en ruimte voor het onderwijs

25-09-2024

 

Bij het beluisteren van de Troonrede viel één zin me in het bijzonder op: “Het onderwijs is gediend bij rust en continuïteit, niet bij grote nieuwe experimenten.” In het bijzonder het eerste deel van die zin: een leven van rust en continuïteit, wie in het onderwijs droomt er niet van? 

De hele zin lijkt ruimte te maken voor het wonder van onderwijs, zoals Verus bepleit. Toch bevat het regeerakkoord vooral grote bronnen van onrust voor het onderwijs.

Ten eerste zijn er de ongekend harde bezuinigingen op het onderwijs die alle sectoren raken. Ze zorgen voor een absolute kaalslag in het hbo en universitair onderwijs, ze zetten de toegankelijkheid van het mbo onder druk en maken het oplossen van de opgaven in het primair en voortgezet onderwijs niet eenvoudiger. Niet alle waarde in het onderwijs kan in geld worden uitgedrukt, maar de omvang van deze bezuiniging maakt het onhoudbaar om te spreken van enige vorm van rust.

‘Neutrale methodes’

Subtieler maar niet minder belangrijk is de manier waarop het primair en voortgezet onderwijs verder onder druk worden gezet door de overheid. De al veel -en terecht- bekritiseerde notie van “neutrale methodes” is daar een voorbeeld van, die niet getuigt van veel begrip van het wezenlijke van onderwijs (dat altijd normerend is en juist alles moet durven te bevragen). Een ander in het oog springend voorbeeld zijn de ambities op het gebied van de burgerschapsopdracht voor het onderwijs. Verus kijkt met zorg naar de steeds verder reikende invloed die de overheid lijkt te willen in het burgerschapsdomein. En dat terwijl er serieuze zorgen zijn over de manier waarop de regelgeving nu uitpakt. Dat blijkt bijvoorbeeld uit recent onderzoek van hoogleraar onderwijsrecht Renée van Schoonhoven.

Lees verder bij Verus

Bron: Verus



« Terug naar het overzicht