Profiteer van het bijzondere brein van collega’s
29-10-2024
Ze zijn er vast op elke school, leerkrachten met een brein dat anders lijkt te werken dan het brein van neurotypische collega’s. Maike Douglas-Westland en Anton Horeweg pleiten ervoor dat onderwijsteams beter gebruikmaken van de kracht van deze collega’s met een ‘neurodivergent brein’.
Veel leerkrachten zijn ermee vertrouwd: een klas met veel kinderen met gedragsproblemen. Een van ons, Maike Douglas, kreeg in haar klas ooit stukken treinbaan naar haar hoofd geslingerd terwijl andere leerlingen rondjes renden over de tafels. Maike had op die momenten enorm veel moeite om zichzelf rustig te krijgen, laat staan om haar klas weer in het gareel te krijgen. Pas sinds kort weet ze dat ze ADHD heeft en dat de totale chaos die in haar hoofd kan ontstaan waarschijnlijk daar vandaan komt.
Dat Maike een neurodivergent brein zou kunnen hebben, kwam in die tijd niet bij haar op. Neurodivergentie is een verzamelterm voor de verschillen in werking van het brein van verschillende mensen. Denk aan ADHD of autisme.
Onzichtbaar
Neurodivergentie onder leerkrachten blijft vaak onzichtbaar. Aan de buitenkant is er vaak weinig van te zien en op het fenomeen rust een behoorlijk stigma. Toch zijn er, op basis van de algemene cijfers behoorlijk wat leerkrachten die hiermee te maken hebben. Alleen al de diagnose ADHD valt te stellen voor meer dan 3 procent van de Nederlandse bevolking. Over andere stoornissen of trauma hebben we het dan nog niet eens. Dus kijk eens om je heen in je team of er collega’s zijn, die bijvoorbeeld ADHD of autisme hebben. Je zult waarschijnlijk ontdekken dat deze collega’s uitblinken in bepaalde activiteiten, maar meer moeite dan gemiddeld hebben met andere zaken, of wellicht zelfs vastlopen.
Lees verder bij AOB.nl
Bron: AOB
« Terug naar het overzicht