Onderwijsplannen in hoofdlijnenakkoord 2024 PVV/VVD/NSC/BBB
29-05-2024
De afgelopen week hebben de PVV, BBB, NSC en VVD ingestemd met het door hun fractievoorzitters bereikte akkoord ‘Hoop, lef en trots’. Het nieuwe kabinet gaat op basis van het hoofdlijnenakkoord werken aan tien hoofdpunten waaronder: ‘Toegankelijke publieke voorzieningen; zorg en onderwijs’. AVS is op het eerste oog niet ontevreden met de plannen voor het onderwijs, maar moet nog zien of er voldoende financiering beschikbaar komt.
De vier partijen stellen dat het basisniveau van leerlingen door een gebrek aan lees- en rekenvaardigheid niet op orde is. Ze schrijven dat een Herstelplan Kwaliteit Onderwijs ‘urgent noodzakelijk’ is om het tij te keren. AVS is het daar hartgrondig mee eens, maar ziet dat de belangrijkste oorzaak – het personeelstekort – in het akkoord niet benoemd wordt. Eerder pleitte AVS samen met werkgevers- en werknemersorganisaties voor een Deltaplan tegen het personeelstekort in het funderend onderwijs. De sector staat onder druk. Om alle uitdagingen het hoofd te bieden is meer en gekwalificeerd personeel keihard nodig. Karin Straus: “Er zijn in Nederland momenteel tienduizend leraren- en 1200 schoolleidersvacatures. Het oplossen van dit enorme leraren- en schoolleiderstekort vergt een samenhangend plan, over meerdere kabinetsperiodes heen, waarbij het cruciaal is dat politici dit plan blijven steunen. De uitvoering van het plan vraagt om politieke moed, structurele financiering, consistente uitvoering én samenwerking tussen alle betrokken partijen.”
Zeggenschap schoolleider
In het hoofdlijnenakkoord staat een aantal elementen van het Herstelplan Kwaliteit Onderwijs beschreven. Eén van die elementen is het stopzetten van de wildgroei aan subsidies en dit omzetten in solide, structurele financiering. Expliciet wordt genoemd dat er schoolleiders zeggenschap voor schoolleidersmoeten krijgen bij de besteding van de middelen moet komen. AVS is blij dat de cruciale rol van de schoolleider hierin wordt erkend. “De schoolleider kent de maatschappelijke opgave van de school het beste en weet wat er nodig is. Dan is het alleen maar logisch dat de schoolleider ook zeggenschap over de middelen krijgt die in de school besteed kunnen worden”, aldus Straus.
Ook staat in het hoofdlijnenakkoord dat de huidige curriculumherziening doorgaat. Hierbij komen er herziene kerndoelen en de basisvaardigheden krijgen absolute prioriteit.
Lees verder bij AVS
Bron: AVS
« Terug naar het overzicht