NPO: Blijvende zorgen over motivatie leerlingen, lerarentekort en werkdruk
15-06-2023
Een ruime meerderheid (in het vo 74%) van de schoolleiders is tevreden over de mate waarin het lukt om de plannen in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) uit te voeren. Dat blijkt uit de vierde voortgangsrapportage. Toch blijft het lerarentekort een obstakel bij de uitvoering van het programma. In het vo kostte het 51% van de schoolleiders veel of zelfs zeer veel moeite om voldoende personeel te vinden voor de uitvoering van interventies. Daarnaast blijven de zorgen over motivatieproblemen bij leerlingen groot.
De vierde voortgangsrapportage bevat geen nieuwe data over de leerprestaties van de leerlingen, wel bevat deze actuele informatie over hoe de implementatie van het programma verloopt. Ook is specifiek gekeken naar de loopbanen van leerlingen van de examencohorten 2021 en 2022 en de invloed van examenaanpassingen hierop.
Kort lontje
De zorgen bij leraren, schoolleiders en andere onderwijsprofessionals over het welbevinden en de motivatie van leerlingen blijven groot. Zij maken zich onder andere zorgen over het ‘korte lontje’ van leerlingen. Ook zijn er zorgen over hun socialisatie. Sommige leerlingen zijn meer teruggetrokken en kunnen minder makkelijk contact maken met andere leerlingen. Dat leidt vaker tot ruzies en ongewenst gedrag in de klas. Motivatie en discipline blijven ook een punt van zorg: leerlingen staan lang niet altijd in de ‘leerstand’, geven schoolleiders aan.
Bron: VO-Raad, NPO
« Terug naar het overzicht