Nieuwe meetmethodiek voor het personeelstekort: zicht op de héle ijsberg

20-10-2021

 

De sector primair onderwijs kan sinds kort op een nieuwe manier het personeelstekort in kaart brengen. Uit een proef in de vijf grote steden blijkt dat een bredere uitvraag meer inzicht oplevert, vertelt Jakolien Kraeima van de Rotterdamse Vereniging voor Katholiek Onderwijs.

Als we alleen de openstaande vacatures tellen, wordt het personeelstekort maar ten dele zichtbaar. Dat blijkt uit een onderzoeksproject van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) in de G5 (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Almere). Daar is het personeelstekort de afgelopen tijd met een bredere scope gemeten. Bij die nieuwe methodiek tellen niet alleen de openstaande maar ook de verborgen vacatures mee.

--

Urgentie duidelijk maken
De nieuwe methodiek betrekt ook de vacatures die het onderwijsveld zelf met noodverbandjes invult bij de meting en maakt daarmee de werkelijke omvang van het probleem duidelijk. Neem het Rotterdamse primair onderwijs: het aantal verborgen vacatures blijkt vele malen hoger te zijn dan het aantal geregistreerde vacatures (resp. 338 fte en 100 fte bij de meting van februari 2021), vertelt Kraeima. “Deze meetmethode maakt duidelijk hoe het écht gesteld is met het onderwijs, hoezeer de kwaliteit onder druk staat en wat we vragen van onze mensen. Het onderwijs vormt het fundament van onze maatschappij en legt de basis voor onze gezamenlijke toekomst. Het inzicht in de totale tekorten maakt de urgentie van een heel belangrijk probleem duidelijk. Een probleem dat niet alleen de sector aangaat, maar onze hele maatschappij.”

Lees verder

Bron: Samen Slimmer PO



« Terug naar het overzicht