Niet meer praten over prestatiefascinatie, maar over gezonde verwachtingen!
15-08-2024
Freek ten Klooster is voorzitter van het college van bestuur van de Stichting Voor Christelijk Onderwijs Harderwijk-Hierden. Hij heeft twaalf christelijke basisscholen onder zijn hoede. Hij pleit voor een aanvaardbare lat, passend voor ieder kind, en maakt zich zorgen over de ongezonde gevolgen van de fascinatie met presteren in het onderwijs.
Hij pleit voor een aanvaardbare lat, passend voor ieder kind, en maakt zich zorgen over de ongezonde gevolgen van de fascinatie met presteren in het onderwijs. Zij creëert bewustwording rond te lage verwachtingen en vindt dat de verwachtingen voor kinderen met een migratieachtergrond en kinderen uit gezinnen met een lage sociaaleconomische status niet hoog genoeg kunnen zijn.
Toenemende prestatiedruk
Stichting Voor Christelijk Onderwijs (VCO) is lid van Verus, een vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs die inspiratie, ondersteuning en begeleiding biedt aan scholen. Verus faciliteert VCO op de inhoud als het gaat om thema’s en vraagstukken binnen het onderwijs. De afgelopen maanden hebben de twee organisaties zich gebogen over het vraagstuk rond de toenemende prestatiedruk op scholen voor primair en voortgezet onderwijs, waaronder de VCO-scholen, en de fascinatie met steeds maar meer en beter willen presteren. Freek: ‘In onze scholen herkennen we de hoogopgelopen verwachtingen rond het moeten presteren van álle kinderen. Met presteren an sich is niets mis, met een voortdurend moeten presteren op hoog of te hoog niveau wel degelijk. Dat wreekt zich op een gegeven moment.’
Deze signalen waren de aanleiding om hiermee aan de slag te gaan. ‘Als samenleving houden we het tempo eigenlijk niet meer bij. Alles ontwikkelt zich snel, en ieder moet zich daarop nog sneller ontwikkelen. Dat heb je zelf in de hand, want als je ervoor gaat, dan lukt het je ook wel. Val je af, dan heb je dat aan jezelf te wijten, want blijkbaar heb je het niet hard genoeg gewild, of geen studies gevolgd.’
Lees verder op: Gelijke-kansen
Bron: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
« Terug naar het overzicht