Lerarentekort blijft groot, kabinet trekt alles uit de kast
19-12-2024
Goed onderwijs valt of staat met goed opgeleide mensen in de klas en in de school. Het kabinet werkt dan ook keihard aan het bestrijden van het tekort aan leraren en schoolleiders. Zo is het aantal zij-instromers afgelopen jaar op recordhoogte gebleven. Het is nu zaak om door te pakken, want ondanks een daling in met name het primair onderwijs blijven de tekorten aan leraren en schoolleiders groot. Dat schrijven staatssecretaris Mariëlle Paul (Funderend Onderwijs en Emancipatie) en minister Eppo Bruins (OCW) vandaag in een brief aan de Tweede Kamer over de stand van zaken rond de lerarenstrategie. Dat meldt het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Mariëlle Paul: “Er worden bergen werk verzet bij het terugdringen van de tekorten. Mooi dat er resultaten worden geboekt. Maar al die inzet blijft wel bikkelhard nodig. Want net als op de hele arbeidsmarkt zijn en blijven de tekorten groot. Zorgen voor voldoende en goed opgeleid onderwijspersoneel vraagt om samenwerking en solidariteit in de regio, in plaats van concurrentie. We moeten ook blijven benadrukken hoe mooi het werken in het onderwijs is en hoe je je daar kunt ontwikkelen. Als leraar of schoolleider kun je dagelijks het verschil maken voor leerlingen en studenten.”
Kwaliteit van het onderwijs
Eppo Bruins: “Lerarenopleidingen zijn essentieel voor de kwaliteit van ons onderwijs. We blijven werken aan de aantrekkelijkheid van deze opleidingen, voor zowel de initiële student als zij-instromers. Zo zorgen we bijvoorbeeld samen met de opleiders en de beroepsgroep voor een curriculum dat meer aansluit bij de toekomstige lespraktijk op scholen. Daarnaast investeren we in kennisuitwisseling tussen lerarenopleiders om zo de effectiviteit te vergroten.”
Vergroten van zij-instroom
Het kabinet trekt samen met het onderwijsveld alles uit de kast bij de aanpak van de tekorten. Het vergroten van de zij-instroom is daarbij een belangrijk wapen. Met 2.244 zij-instromers die de subsidie zij-instroom hebben aangevraagd in 2024 wordt het record van vorig jaar benaderd. Met name in het voortgezet onderwijs is het aantal zij-instromers sterk gestegen.
Netwerk aan onderwijsregio's
Een ander resultaat van de inzet is dat volgend jaar het netwerk aan onderwijsregio’s landelijk dekkend is. Die samenwerking tussen schoolbesturen, leraren en lerarenopleidingen in zo’n regio is cruciaal, bijvoorbeeld bij het begeleiden van startende leraren en schoolleiders, zoals in Utrecht gebeurt. En de regio Haaglanden telt bijvoorbeeld combinatiefuncties: medewerkers van de kinderopvang kunnen hun baan uitbreiden met uren op school. En voor leraren biedt de combinatie met kinderopvang groeikansen en afwisseling. Dit kabinet steekt 214 miljoen euro in het werk van de onderwijsregio’s.
Verhogen aantal gewerkte uren
Ook het verhogen van het aantal gewerkte uren heeft de potentie om fors bij te dragen aan het aanpakken van het lerarentekort. Staatssecretaris Paul deed daarom onlangs een nadrukkelijke oproep aan het onderwijs om aan de slag te gaan met nieuwe mogelijkheden hiervoor. Dat moet leraren te overtuigen meer uren te maken. Zo’n meerurenbonus hoeft niet per se een geldbedrag te zijn, maar ook meer flexibiliteit in het werk. Een aantal initiatieven die afgelopen periode zijn beproefd om leraren hierin te helpen krijgt een breder vervolg.
Lees verder bij Nationale Onderwijsgids
Bron: Nationale Onderwijsgids
« Terug naar het overzicht