Later selecteren voor het voortgezet onderwijs vraagt structurele aanpak en politieke moed

20-11-2024

 

Het tegengaan van de negatieve gevolgen van vroege selectie en doorgeschoten differentiatie in het Nederlandse onderwijs vergt een structurele aanpak, een lange adem, doortastendheid en politieke moed, aldus de Onderwijsraad. In een brief aan de Tweede Kamer vraagt de raad aandacht voor de inhoud en urgentie van het advies Later selecteren, beter differentiëren. ‘Ieder talent telt’ volgens het regeerprogramma van dit kabinet, maar de huidige inrichting van het onderwijsstelsel staat dit ideaal in de weg. De raad waarschuwt dat zonder structurele aanpassingen het vraagstuk telkens opnieuw op de agenda zal komen.

De staatssecretaris Funderend Onderwijs en Emancipatie stuurde de Tweede Kamer op 25 oktober jl. een brief over de ex ante evaluatie naar aanleiding van het advies van de Onderwijsraad. De staatssecretaris neemt de aanbevelingen van de onderzoekers over ‘om vooralsnog het huidige stelsel te behouden, verder te werken aan maatregelen om de eventuele nadelige effecten van vroege selectie te ondervangen en intussen meer kennis op te bouwen over de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs.’

Advies Onderwijsraad: selecteer later en differentieer beter

In Nederland selecteren we leerlingen al op jonge leeftijd voor een plek in het voorgezet onderwijs. In het voortgezet onderwijs wordt bovendien scherp onderscheid gemaakt in schoolsoorten (praktijkonderwijs, verschillende leerwegen in het vmbo, havo en vwo, bestaande uit atheneum en gymnasium). Deze schoolsoorten worden vaak op gescheiden locaties aangeboden, waardoor leerlingen elkaar niet meer ontmoeten. Dit pakt nadelig uit: leerlingen met dezelfde cognitieve capaciteiten, maar met verschillende achtergronden, krijgen niet dezelfde ontwikkelkansen in het onderwijs. Hierdoor volgen leerlingen voortgezet onderwijs dat niet aansluit bij wat zij in hun mars hebben. De overheid voldoet daarmee niet aan de opdracht om toegang tot goed onderwijs voor alle leerlingen te waarborgen.

De Onderwijsraad adviseerde daarom in 2021: stel het moment van selectie voor het voortgezet onderwijs uit en laat leerlingen met uiteenlopende capaciteiten in de onderbouw van het voortgezet onderwijs samen onderwijs volgen op dezelfde schoollocatie. Dat betekent dat leerlingen onderwijs volgen op verschillende niveaus, in wisselend samengestelde groepen, maar niet op gescheiden scholen of in afgescheiden routes. Door landelijk het moment van selectie uit te stellen, worden de ontwikkelkansen voor alle leerlingen vergroot.

Lees meer: Onderwijsraad

Bron: Onderwijsraad



« Terug naar het overzicht