Kinderen hebben gym keihard nodig, zeker nu
25-01-2022
De coronacrisis heeft ook de motoriek van leerlingen geen goed gedaan. “Je wilt niet dat kinderen achterop raken, net zomin als met taal of rekenen.” Zitten leerlingen niet veel te veel stil?
Twee keer per jaar wordt op basisschool de Prinsenhof in Noordwijkerhout een conditietest gehouden. De shuttle run test. Binnen een piepje stuift iedereen naar de overkant van de gymzaal, ben je twee keer te laat, dan val je af. De piep gaat elke keer sneller. Voor het eerst ziet Micha Luttik – gymleraar, motorisch remedial teacher en coördinator bewegingsonderwijs – dat de groepen 7 en 8 een stilstand hebben.
“Dit is de groep kinderen die niet nog uit zichzelf buiten rent en klimt, maar liever hangt en kletst.” Deze groepen hebben volgens hem gym en de sportclub hard nodig om de conditie op peil te houden. Ook bij groep 6 ziet hij de vooruitgang in conditie afvlakken. Of de trend landelijk is, weet hij niet, maar hij hoort het signaal vaker onder vakcollega’s.
“Het begint te schuren”, zegt ook Oscar Scipio, gymleraar van een basisschool in Almere, bewegingscoördinator en onderwijsadviseur. “We leggen de vorderingen van de kinderen vast in een leerlingvolgsysteem en we zien nu dat kinderen stagneren. Ze gaan nog wel vooruit, maar minder dan voorheen.”
Al langer bestaan zorgen over de motoriek van kinderen. Tijdens de lockdowns holden de motorische vaardigheden van kleuters uit groep 1 en 2 achteruit, stelde het Mulier Instituut vast, een onderzoeksbureau gespecialiseerd in bewegen. Een grote groep kleuters scoorde vooral op het onderdeel balanceren slechter. De lockdowns waren nadelig voor alle leerlingen die al moeite hadden met bewegen, zij hadden de gymlessen op school het hardst nodig. Ook nu nog zijn de gevolgen merkbaar, zoals ze op de Prinsenhof en in Almere constateren.
Lees verder
Bron: AOb
« Terug naar het overzicht