Kenniscentrum Hoogbegaafdheid
28-02-2024
Begin 2022 is door het ministerie van OCW een subsidie toegekend aan het National Talent Centre of the Netherlands voor het ontwikkelen van een landelijk Kenniscentrum Hoogbegaafdheid. Met dit kenniscentrum beoogt het ministerie dat de professionals die werken met begaafde leerlingen toegang hebben tot actuele en toepasbare kennis en expertise. De opzet is om voort te bouwen op bestaande kennis, antwoorden op praktijkvragen snel vindbaar te maken en mensen, organisaties en netwerken worden met elkaar verbonden.
Sleutelwoorden van waaruit het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid werkt zijn: inventariseren, prioriteren, construeren, communiceren en consolideren.
- Welke kennis bestaat er vanuit theorie en praktijk?
- Wat weten we nog niet en moet hoog op de agenda om het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen en jongeren te optimaliseren?
- Hoe kunnen we vanuit een samenwerking tussen onderzoek en wetenschap en praktijk kennis en vaardigheden verbeteren?
Het Kenniscentrum wil graag over de resultaten met het veld communiceren en daardoor ook wegen vinden om nieuwe kennis en vaardigheden te verankeren in de dagelijkse praktijk van opvoeding, onderwijs en zorg. Het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid wil uitgaan van de uniciteit van de leerling en de uniciteit van scholen. Er bestaat niet één juiste weg, er zijn verschillende wegen. Of een aanpak passend is hangt af van de samenhang tussen leerling, ouders, school, curriculum, leeromgeving en de maatschappelijke context. Dit betekent dat we niet alleen zullen zoeken naar dat wat iedereen bindt, maar ook ruimte willen bieden aan het bestaan van die verschillen. Daardoor hebben ouders, leraren en vooral ook leerlingen kansen om een gedeeld eigenaarschap te ontwikkelen over wat passend is onder hun specifieke omstandigheden.
Samenwerking
Het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid is de mening toegedaan dat in de nabije leefomgeving van elk kind de noodzakelijke ondersteuning aanwezig moet zijn om zich optimaal en evenwichtig te kunnen ontwikkelen.
Dat betekent dat we op regionaal en lokaal niveau de bestaande netwerken en samenwerkingsconstructies betrekken en benutten, zoals de samenwerkingsverbanden, de samenwerkingen en leergemeenschappen.
Op landelijk niveau zoeken we overleg en samenwerking met de beroepsverenigingen en landelijke (beroeps) organisaties gericht op het onderwijs aan en de opvoeding van hoogbegaafde kinderen. Op landelijk niveau zoeken we ook de samenwerking met organisaties en beroepsverenigingen die niet direct gericht zijn op hoogbegaafdheid, maar die wel met dit thema op verschillende manieren te maken hebben.
Brochures
In de eerste helft van 2023 heeft het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid zes brochures uitgebracht die gratis te downloaden zijn via de website www.kenniscentrumhb.nl. Thema’s zijn Signaleren, Versnellen, Peergrouponderwijs, Onderpresteren en Dubbel Bijzondere Leerlingen.
Sinds december 2023 werken we met een nieuwe opzet van multimediale brochures. In elke brochure is naast een stevig informatief artikel ook een reeks videoclips opgenomen waarin educatieve professionals en ouders hun ervaringen delen over een onderwerp. De eerste multimediale brochure gaat over jonge leerlingen met kenmerken van begaafdheid. Thema twee gaat over vroegtijdig schoolverlaten/thuiszitten. Voor de zomervakantie volgen nog de thema’s Hoogbegaafdheid in het vo, Hoogbegaafdheid en kansengelijkheid, Sociaal-emotionele ontwikkeling en Hoogbegaafdheid en perfectionisme/faalangst.
Website
Op de website vind je ook een snel groeiende kennisbank met video’s waarin begrippen die gehanteerd worden in vaktaal in ongeveer 90 seconden worden toegelicht. Daarnaast worden in de kennisbank ook opnames geplaatst van webinars die we over de verschillende thema’s verzorgen. Voor de informatie over het eerst volgende webinar verwijzen we naar de agenda op de website.
Het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid organiseert ook jaarlijks kleinschalige regionale bijeenkomsten waarin leraren de kans krijgen om hun best practices en goede ervaringen met elkaar te delen (TopTips bijeenkomsten). Leren van en met elkaar is daarin het sleutelwoord. Informatie over deze bijeenkomsten vind je in de agenda op www.kenniscentrumhb.nl/agenda/
Bron: Steunpunt Passend Onderwijs
« Terug naar het overzicht