Internationale schakelklassen lopen over
24-01-2024
Sinds de oorlog in Oekraïne is de druk op internationale schakelklassen landelijk sterk toegenomen. In combinatie met het lerarentekort en de wankele bekostiging ontstaan er grote problemen.
De internationale schakelklas (isk) van de Wolfert van Borselen scholengroep biedt als één van de weinige isk’s in Nederland een breed vakkenpakket aan: Nederlands, Engels, wiskunde, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, tekenen, drama en sport. Daar begint elke leerling mee, ook als die nog geen Nederlands kan. “Na vier maanden gebruiken we al de boeken uit het reguliere onderwijs”, zegt teamleider isk Ronald van Veen. “In het tweede jaar worden de vakken aangevuld met economie, natuur- en scheikunde.”
De school biedt nu ruimte aan 162 isk-leerlingen. Het is een relatief kleine isk in vergelijking met anderen, ook omdat deze scholengroep alleen leerlingen opneemt die kunnen doorstromen naar vmbo-t, havo of vwo. Dat maakt de school uniek en in de regio Rotterdam ook gewild. Tegenwoordig komt ruim een kwart van de leerlingen uit Oekraïne. “Normaal gesproken hebben wij bijna het hele schooljaar ruimte voor nieuwe leerlingen, maar nu zitten we al sinds augustus nagenoeg vol.”
Tussentijds leerlingen van andere isk’s toelaten, omdat ze een hogere score dan vmbo blijken te hebben, lukt al niet meer, zegt Van Veen. Hij ziet voor- en nadelen. “Voor het onderwijsprogramma is een gevulde klas fijn. Je hebt dan geen last van leerlingen die tussentijds instromen en bijgeschoold moeten worden.
Maar tegenwoordig heb ik geen aparte opvangklas meer om leerlingen bij te spijkeren. Die moesten we opofferen, omdat er zoveel aanmeldingen kwamen sinds vorige zomer. Dat is jammer, want die aparte opvangklas was ook handig voor leerlingen die langzaam Nederlands leren. De consequentie is dat ze achter het tempo aan blijven hobbelen. Die leerlingen hebben het taalniveau niet om het onderwijs bij te benen.”
Dat Nederlandse taalniveau, daar wringt het in deze nieuwe situatie. Oekraïense leerlingen gaan ervan uit dat ze op korte termijn weer kunnen terugkeren, waardoor ze weinig investeren in de Nederlandse taal. Van Veen: “Je merkt aan een deel van de Oekraïense leerlingen dat het Nederlands van ondergeschikt belang is. Maar zij zullen na twee jaar isk niet kunnen doorstromen. Er zijn oudere leerlingen, die naast de isk ook het voortgezet onderwijs in Oekraïne online volgen. Als zij bijvoorbeeld een jaar isk achter de rug hebben, kunnen ze hbo of universiteit gaan doen op een internationale school. Die mogelijkheid biedt Nederland ook.”
Lees verder bij AOb
Bron: AOb
« Terug naar het overzicht