Hoe maak je een succes van je zij-instromers?

16-03-2020

 

Lang niet alle zij-instromers vinden gemakkelijk hun draai in het onderwijs, blijkt uit een rondvraag. “Ze komen vaak bedrogen uit. Lesgeven is niet meer zoals toen ze zelf op school zaten”, merkt een schoolbestuurder op. Hoe zorg je als schoolorganisatie dat zij-instromers goed aarden?

Het was wel even wat anders”, lacht Tim Stronks, die na een carrière als marketingmedewerker in september 2017 als zij-instromer bij cbs Rehobothschool in Hardinxveld-Giessendam aan de slag ging. Zijn opleiding moest toen nog beginnen. “Maar ik wist goed waar ik aan begon.” Stronks is een positieve uitzondering. Zij-instromers weten lang niet altijd wat ze te wachten staat, blijkt uit een rondvraag onder onderwijsexperts. “Beginnende leraren zijn vaak erg verrast door wat ze aantreffen”, zegt Marieke Pillen, onderzoeker en lerarenopleider bij de Katholieke Pabo Zwolle. “De verschillen tussen leerlingen, de uiteenlopende vragen. Voor zij-instromers zal die verrassing extra groot zijn.”

Geef zij-instromers de tijd

Stronks bereidde zich zo goed mogelijk voor. Hij liep eerst enkele weken mee op zijn oude basisschool, bekeek met de school welke begeleiding mogelijk was en besloot toen pas dat hij zijn onderwijsdroom wilde waarmaken. Een slimme zet, blijkt onder meer uit het verhaal van Paul Baan, die het na een jaar als zij-instromer op een basisschool voor gezien hield. Zijn ervaringen werden eind 2019 door Financieel Dagblad opgetekend. Rode draad: torenhoge werkdruk, veeleisende ouders, overwerkte collega’s en gebrek aan waardering. Gedesillusioneerd gooide hij de handdoek in de ring. Achteraf zegt Baan dat hij meer tijd had moeten nemen om rond te kijken, iets wat Pillen ook zou  adviseren. Pillen: “Zij-instromers beginnen op die ene school en dan moet het direct goed zijn. Hun oude baan is opgezegd, thuis zit vaak een gezin. De druk om te slagen is vaak veel groter dan bij  reguliere starters.”

Zij-instromers vinden en behouden

  • Besturen is vooruitzien: ga niet wachten tot je een tekort aan leraren hebt, maar begin tijdig met het werven van zij-instromers. Voorkom dat ze moeten beginnen als de werkdruk in de organisatie op een hoogtepunt is.
  • Check of belangstellenden een realistisch beeld hebben van het leraarschap. Vertel over de mooie en minder mooie kanten van het werk.
  • Durf te investeren in je mensen. Overweeg om zij-instromers een baangarantie te bieden met het salaris van reguliere leraren, ook als ze nog niet volledig zelfstandig voor de klas staan. In ruil kun je vragen dat ze een minimum aantal jaar voor je blijven werken.
  • Kijk of je afspraken kunt maken met een lerarenopleiding of help zij-instromers met het kiezen van een geschikt opleidingstraject.
  • Bouw het takenpakket geleidelijk op en wijs een mentor toe met wie de zij-instromers kunnen werken aan individuele leervragen.
  • Laat zij-instromers op verschillende locaties binnen je organisatie meelopen/werken, zodat ze een goede indruk krijgen van hoe onderwijs eruit kan zien.

Lees het hele artikel

Dit artikel staat in de nieuwste 'Op Adem'

Bron: Verus



« Terug naar het overzicht