Hoe houd je zij-instromers vast?
30-09-2024
Zij-instromers zijn het fundament van het mbo. Maar hoe houd je ze vast? Onderwijskundige Michel Jehee schreef er een proefschrift over. Hij zou het liefst zien dat er in de school iemand optrad als ‘waakhond’ voor de zij-instromers.
In de tientallen jaren dat onderwijskundige Michel Jehee bij universiteiten, hogescholen en uiteindelijk roc’s rondliep, zag hij steeds weer dat instellingen worstelden met het lerarentekort. De oplossingen waren soms onorthodox. Zo herinnert hij zich dat hij een kennis tegen het lijf liep. ‘Wat ben jij nu aan het doen’, vroeg hij haar. ‘Ik geef les’, zei ze. ‘Maar je was toch secretaresse?’ ‘Ja’, antwoordde ze, ‘maar mijn teamleider kwam erachter dat ik met een Engelsman getrouwd ben. Nu geef ik Engels.’
Tegelijkertijd kwam het ook geregeld voor dat hij nieuwe mensen die hij tijdens introductiebijeenkomsten van teams had ontmoet, na een half jaar nooit meer terugzag. Bij navraag bleek dan dat ze elders een betrekking hadden aanvaard en het onderwijs weer hadden verlaten. Hoe trek je zij-instromers in het mbo aan, en hoe houd je ze vast? Dat was een vraagstuk waar Jehee graag zijn tanden in wilde zetten. Het resulteerde in een proefschrift bij de Open Universiteit.
In het beroepsonderwijs is praktijkkennis het fundament
Natuurlijk wordt in het hele onderwijs op capabele en gemotiveerde zij-instromers gejaagd. Maar in het mbo is de kwestie het meest relevant, want daar zijn zij-instromers niet alleen nodig om gaten in de formatie te dichten. Bij beroepsonderwijs is praktijkkennis het fundament, die wordt ingebracht door vakmensen met recente ervaring in het werkveld.
Uit talloze interviews met zulke zij-instromers werd duidelijk wat hun motieven voor de overstap naar het onderwijs waren. Ze waren op zoek naar een nieuwe uitdaging: de vraag ‘blijf ik tot mijn pensioen doen wat ik nu doe’ speelde op. Daarnaast hielden ze over het algemeen van hun vak, hadden ze vaak jarenlang met plezier stagiairs begeleid en leek het hun mooi om nu jonge mensen op te leiden voor de toekomst.
Lees verder bij: AOB.nl
Bron: AOB
« Terug naar het overzicht