Het team heeft mij zien groeien, als een bloem die open gaat

13-02-2024

 

Het interview met Renske te Riet laat zien hoe de banenafspraak jonge mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een mooie toekomst biedt. In het gesprek met de PO-Raad deelt ze haar ervaringen over haar persoonlijke en professionele groei.

Renske te Riet begon haar schoolcarrière op een reguliere basisschool, maar koos later voor speciaal onderwijs op VSO Mariëndael vanwege haar chronische aandoening. Ze legt uit dat haar 'black outs' en lagere energieniveau meer begeleiding vereisten, wat leidde tot de keuze voor speciaal onderwijs. ,,Soms val ik even helemaal weg. Dan hoor en zie ik niets. Daardoor is fietsen geen goed idee. En door mijn aandoening zit ik wat lager in mijn energie. Nu reis ik met openbaar vervoer naar kantoor. Dat is een half uurtje en voor mij net te doen. Ik heb echt moeten vechten om te komen waar ik nu ben: ik ben secretarieel medewerkster en zit hier helemaal goed op mijn plek''

Na het afronden van haar VMBO-studie in Zorg en Welzijn, koos ze voor een extra schooljaar met ondersteuning en ging onderzoeken wat bij haar paste. Renske vertelt: ,,Ik heb na het ondersteunende schooljaar een opleiding gevolgd in eerst een andere richting, toen dat niet bleek te werken ben ik overgestapt naar een secretariële opleiding. Mijn BPV (red.: beroepspraktijkvorming, ook wel stage genoemd) was bij De Onderwijsspecialisten en ik heb daar ook mijn BPV-examens afgerond.'' Ze vervolgt: ,,De afdeling wilde mij graag houden en ik wilde graag blijven. In het begin was ik nog onzeker, maar ik had wel de drive. Inmiddels heb ik hier een vaste baan en werk ik nu al 4,5 jaar met heel veel plezier op de afdeling facilitair beheer.''

,,Het is zo fijn dat ik hier mag zijn wie ik ben. Als het even niet gaat, is dat OK. Dan zoeken we als team een oplossing. Zo kan ik mijzelf niet meer voorbij lopen. Zeker in heb begin dacht ik soms: ze moesten eens weten hoe ik me voel, want van buiten zie ik er ‘normaal’ uit. Mijn drive is soms te, maar de jobcoach en directe collega’s houden mij goed in de gaten. Mensen met een arbeidsbeperking hebben nog meer bewijsdrang dan iemand zonder beperking. Wij geven vaak 110% van onszelf. Gelukkig is hier ruimte om even pas op de plaats te nemen als dat nodig is.'' De afdeling gaat voor duurzaamheid op lange termijn en zorgt voor elkaars welzijn. De hele organisatie voelt voor Renske vanaf dag 1 als een warm bad: ,,Dit is een organisatie waar ik nooit meer weg wil.''

Wat is het beste dat je hier hebt geleerd in je baan als secretarieel medewerkster?
,,Dat ik durf mijn grenzen aan te geven'', vertelt Renske, ,,en dat het hele team goede bedoelingen met mij heeft. Er zijn in mijn leven mensen geweest die geen inzicht kregen in mijn aandoening. Dat kon leiden tot onbegrip en heeft mij in mijn jonge jaren wel beschadigd. Ik ben ‘onzichtbaar’ ziek. Tegenwoordig is er zoiets als de zonnebloem ketting. Het is een symbool dat subtiel aan mensen in je omgeving laat zien dat je extra steun, hulp of wat meer tijd nodig hebt. Dat was er in mijn jongere jaren nog niet.''

Krijg je nog begeleiding en hulp in je vaste baan?
,,Zeker'', zegt Renske: ,,Mijn jobcoach geeft mij waardevolle ondersteuning. Als het nodig is komt er een taak bij, of gaat er een werktaak vanaf. De jobcoach is in de loop van de tijd steeds meer mijn sparringpartner geworden. Als persoon ben ik ontzettend gegroeid. Het team heeft mij zien groeien, als een bloem die open gaat. Hier mag je laten zien wat je kunt. Dat leer je pas als je een baan krijgt die bij je past, zoals hier, dan zie je hoe leuk het is.''

Wat zou je nog willen zeggen tegen diegene die dit interview leest?
Renske geeft advies: ,,Ga in gesprek met leerlingen, ontwikkel lesmateriaal over acceptatie en communicatie, en help leerlingen hun sterke punten te herkennen. Zo krijgen zij meer inzicht in waar ze goed in zijn en waar ze hulp bij nodig hebben. Laat leerlingen vanaf jongs af aan hierover praten, zodat ze beter zijn voorbereid op de grote mensen wereld. Leer leerlingen grenzen aangeven in plaats van maar gewoon doorgaan, omdat de maatschappij dit verwacht.''

--

Routekaart banenafspraak voor primair onderwijs
In 2015 werd de Participatiewet en de banenafspraak gelanceerd. Een belangrijke stap vooruit voor mensen met een arbeidsbeperking, die door deze wet meer kansen krijgen in de reguliere arbeidsmarkt. Hiermee kunnen leerlingen uit ons eigen voortgezet speciaal onderwijs een plek op de arbeidsmarkt krijgen. Vanuit de PO-Raad is er onlangs een routekaart banenafspraak ontwikkeld voor het primair onderwijs. Kijk voor meer informatie op Routekaart banenafspraak helpt bij realiseren extra banen.

Lees verder bij PO-Raad



« Terug naar het overzicht