Het I&K Netwerk houdt op te bestaan
23-12-2022
De decembernieuwsbrief van I&K-netwerk meldt dat het I&K-netwerk ophoudt te bestaan en dat het materiaal en gedachtengoed wordt verankerd binnen de nieuwe christelijke opleidingsschool COS.
Dit staat in een interview met Jaap van Dam, voorzitter regiegroep I&K-netwerk:
Het I&K houdt op te bestaan. Jammer?
Eigenlijk kun je niet zeggen dat het I&K ophoudt te bestaan. Formeel wel natuurlijk, en dat is jammer, maar ik denk dat je kunt zeggen dat we een meer toekomstbestendige weg inslaan. Het I&K heeft in de pioniersfase die achter ons ligt veel tot stand gebracht: er zijn vele nieuwsbrieven verschenen, vele lesideeën verzameld en gepubliceerd via de website, diverse studiedagen georganiseerd en diverse leeskringen in het leven geroepen. Blijvende bezinning op onze christelijke identiteit in de verschillende vakken wordt in de toekomst alleen maar belangrijker! Juist daarom ben ik blij dat we het gedachtengoed en de activiteiten van het netwerk nu kunnen onderbrengen en verankeren bij de christelijke Hogescholen CHE en Driestar Educatief.
Wat gebeurt er met het gedachtengoed en materiaal van het I&K?
Het gedachtengoed van I&K zal worden geïntegreerd in de nieuwe christelijke opleidingsschool COS. Het gedachtengoed van I&K is namelijk niet alleen belangrijk voor de zittende docenten in het christelijk onderwijs, maar zeker zo belangrijk voor de docenten in opleiding bij bijvoorbeeld de COS. Hoe dit er exact gaat uitzien is nog in ontwikkeling. Bij de start van het nieuwe cursusjaar 2023-2024 zal hier meer duidelijkheid over zijn. Al het bestaande materiaal van I&K, lesideeën, nieuwsbrieven en dergelijke, zal worden overgedragen aan de CHE en Driestar Educatief.
Waarom is blijvende aandacht voor samenwerking tussen scholen op het gebied van identiteit in de vakken nodig?
Ik hoop dat we allemaal beseffen dat de vrijheid van onderwijs die we in Nederland kennen een groot goed is waar we zuinig op moeten zijn. Het geeft ons de vrijheid om onze leerlingen, in de belangrijke levensfase waarin ze zich bevinden, bijbelgetrouw onderwijs te geven. Dat lukt alleen als we voor de klas gekwalificeerde docenten hebben staan die blijvend nadenken over de verbinding tussen onze christelijke identiteit en hun vak. Dat proces van doordenking moet niet alleen plaatsvinden op de afzonderlijke scholen, maar moet ook een belangrijke plek krijgen tussen de verschillende scholen. We kunnen van elkaar leren, elkaar versterken en elkaar aanmoedigen om werk te blijven maken van christelijk onderwijs!
Bron: nieuwsbrief I&K-netwerk
« Terug naar het overzicht