Erken dat bijzonder onderwijs beter presteert
08-10-2019
Onderzoeken wijzen uit dat in de meeste landen bijzondere scholen het aanzienlijk beter doen dan openbare scholen. “Wie onderwijsvrijheid opgeeft omwille van anti-religieus sentiment, offert de kwaliteit van het onderwijs op voor zijn ideologie”, schrijven universitair docent pedagogische wetenschappen Orhan Agirdag en hoogleraar filosofie van het onderwijs Michael S. Merry maandag 7 oktober in NRC. “Ironisch genoeg zijn het liberale seculieren die het meest ideologisch zijn in dit debat.”
De onderwijsvrijheid, vastgelegd in artikel 23 van de Grondwet, staat weer eens ter discussie. Vooral de financiering van religieuze scholen – met name die van islamitische scholen – is een doorn in het oog van velen. Het debat rond onderwijsvrijheid wordt bijna uitsluitend gevoerd met ideologische argumenten. „Religie op school is niet meer van deze tijd”, is waarschijnlijk de meest herhaalde constatering.

Maar waar blijven de argumenten die gestoeld zijn op wetenschappelijke en empirische gegevens? Welke gevolgen heeft het feit dat een school bijzonder is bijvoorbeeld op de kwaliteit, of op gelijke kansen?
Lees het hele artikel
« Terug naar het overzicht