Een escalatieladder in de klas?

12-07-2024

 

Onenigheid met een collega? Een leerling die je het bloed onder de nagels vandaan haalt? Of een serieuze woordenwisseling met een ouder? De vraag is: hoe los je het op? De escalatieladder is een populaire manier om het conflict in kaart te brengen. Maar: wat kun je nou met zo’n ladder? In dit artikel lees je er alles over.

De escalatieladder, in 1941 bedacht door Friedrich Glasl, geeft aan hoe een conflict zich ontwikkelt. Hoe verder op de ladder, hoe moeilijker het conflict op te lossen is. De ladder heeft negen treden en kent drie fases. Elke stap op de ladder staat bovendien voor een positie in het conflict en heeft effect op het gedrag van de betrokkenen.

Drie fases van conflict

In iedere fase nemen de conflicterende partijen een andere houding aan. Op basis van deze houding kan je inschatten waar de betrokkenen zich op de escalatieladder bevinden. Afhankelijk van de fase van het conflict wordt vervolgens naar een passende oplossing gezocht:

1. Relationele fase – win/win
In deze fase is er sprake van een meningsverschil, maar zoeken beide partijen een oplossing waar iedereen blij mee is. Gedrag dat hierbij past is bijvoorbeeld selectieve aandacht, verhardende discussies en het afnemen van het inlevingsvermogen. Maar het herstellen van de goede relatie staat nog voorop.

2. Emotionele fase – win/verlies
Beland je in de emotionele fase, dan is de redelijkheid verdwenen. Emotie neemt de overhand, er is geen begrip voor de ander en je denkt vanuit eigenbelang.

3. Vechtfase – verlies/verlies
In de vechtfase is het conflict zo geëscaleerd dat de twee partijen niet langer met elkaar in een ruimte willen zijn. Het gaat niet meer om de situatie. De woede is gericht op de persoon.

Lees verder bij: Onderwijsvanmorgen.nl

Bron: Onderwijsvanmorgen.nl



« Terug naar het overzicht