De digitale sprong: impact corona op ICT-ambities leraren
19-11-2020
Toen de scholen in maart hun deuren moesten sluiten, schakelden leraren in rap tempo over op onderwijs op afstand. De PO-Raad en Kennisnet doen onderzoek naar hoe dit onderwijs werd ingericht en ervaren.
En wat blijkt? Leraren die de afgelopen periode nog relatief weinig ICT in hebben gezet, hebben de grootste ambitie om dat in de toekomst meer te gaan doen. Hoe zit dat?
Ambities van leraren bieden kansen voor digitale sprong
In de Monitor hybride onderwijs is leraren gevraagd welke ICT-toepassingen leraren tijdens de coronacrisis hebben gebruikt. Door te kijken naar de mate van ICT-inzet en hybride onderwijs kunnen er binnen elke school vijf groepen leraren worden onderscheiden, van leraren die een kleine variëteit van (digitale) toepassingen inzetten tot leraren die een grote variëteit aan toepassingen gebruiken in hun lessen.
De vijf groepen hebben elk hun eigen verwachting over de inzet van ICT in de toekomst. Het is opvallend dat de groepen leraren (A en B) die, tijdens de coronacrisis, relatief het minste ICT hebben ingezet, de grootste groei verwachten in hun toekomstige ICT-inzet.
Wil je als school werken aan de inzet van ICT en digitale vaardigheden van leraren? Dan is het belangrijk dat je oog hebt voor de verschillende groepen die er op iedere school zijn. Wanneer je inspeelt op de leraren die de mogelijkheden van ICT hebben ontdekt, biedt dit grote kansen om met elkaar de digitale sprong te maken. De schoolleider heeft hierin een belangrijke rol.
Bron: Samen slimmer PO
« Terug naar het overzicht