Csg Bogerman maakt leerlingmotivatie inzichtelijk
15-11-2024
Het csg Bogerman zag dat leerlingen steeds minder gemotiveerd zijn. Ze wilden daarom inzicht krijgen in waardoor leerlingen gemotiveerd worden én tegelijkertijd handvatten bieden aan docenten. Dit resulteerde in gedegen literatuuronderzoek en interactief praktijkonderzoek met een eindproduct: de Motivatiewaaier.
De motivatie van leerlingen is al lange tijd een thema binnen csg Bogerman. Claudia Voogd, afdelingsleider onderbouw havo/vwo: “We zagen al langer dat de motivatie onder leerlingen afneemt. Dat is niet alleen zo binnen onze school, maar dat is een breder probleem. Met name na corona dachten we te zien dat motivatie een knauw had gekregen. Ook de resultaten bij onze havo/vwo-leerlingen stonden onder druk. Toen ik een aanbod van Voortgezet Leren voorbij zag komen om deel te nemen aan een verbetertraject, wist ik meteen: daar kunnen we wat mee.”
Opzetten werkgroep
Een van de eerste stappen aan het begin van schooljaar 2022/2023 was het opzetten van een Werkgroep Motivatie. Evelien Alberda, docent Engels, vertelt hoe die tot stand kwam: “Voor havo/vwo hebben we drie afdelingen. In eerste instantie was onze inzet om vanuit elke afdeling twee collega’s in de werkgroep te laten plaatsnemen. Dit bleek niet haalbaar, omdat het moeilijk was de juiste mensen te vinden. Uiteindelijk werd het een werkgroep van vijf collega’s uit twee afdelingen.” Claudia, die vanuit het MT de portefeuille motivatie heeft, vertelt dat dit een leerproces was: “De eerste uitdaging was om de werkgroep goed op poten te zetten. Uiteindelijk hebben we het oorspronkelijke plan - vanuit elke afdeling twee collega’s - laten varen. We beseften: het is belangrijker dat je gemotiveerde collega’s hebt, dan dat alle afdelingen gelijk vertegenwoordigd zijn. Ook omdat we de uitkomsten gingen delen, daarmee brachten we het sowieso breed de school in.”
Rol van schoolleider
Volgens Evelien was Claudia als afdelingsleider de lijm van de werkgroep. Evelien: “We trokken samen op, maar Claudia zorgde ervoor dat de werkgroep samenkwam en dat we van elkaar wisten waar we mee bezig waren. Zij zorgde ervoor dat de neuzen dezelfde kant op stonden.” Claudia vertelt dat een visuele tijdlijn daarbij behulpzaam was: “We hadden een tijdlijn gemaakt op een brownpaper, met daarop post-its waarop onze tussentijdse doelen, acties en einddoelen stonden. Zo hadden we altijd in beeld: waar staan we nu en wat moeten we doen. Dat is helpend geweest om de voortgang in beeld te houden.”
Literatuuronderzoek
De werkgroep begon met een voorbereidende fase waarin ze literatuuronderzoek deden. Claudia: “We kwamen één keer per week bij elkaar. Met elkaar hebben we literatuuronderzoek gedaan. Dat betekent dat we artikelen gingen lezen en analyseren. Artikelen over wat motivatie is en de invloed daarop. Denk aan publicaties als ‘De gemotiveerde leerling’, ‘Motivatie binnenstebuiten’, ‘Motiverend lesgeven: handleiding voor docenten’ en ‘Leerlingen motiveren: een onderzoek naar de rol van leraren'. En ook de zelfdeterminatietheorie van Ryan & Deci kwam regelmatig terug.” Ook stond de schoolbrede studiedag in het najaar van 2022 in het kader van motivatie. Evelien: “Die studiedag was de kick-off van het thema motivatie voor alle collega’s. We hadden Miek Crouzen uitgenodigd om te vertellen over het puberbrein. Toen leerden we ook: leerlingmotivatie is iets van alle tijden, niet alleen iets van post-corona.”
Lees verder bij: VO-raad
Bron: VO-raad
« Terug naar het overzicht