Begeleiding beginnende leraren te weinig gericht op professionele ontwikkeling

07-01-2022

 

De kans dat beginnende leraren uitvallen in het eerste jaar is veel groter dan twintig jaar geleden, schrijven auteurs van Fontys en Zuyd. Het begeleiden van beginnende leraren is daarom extra belangrijk, maar die begeleiding is vaak te weinig gericht op professionele ontwikkeling. Daarnaast lijdt de begeleiding onder de tekorten bij scholen en een gebrek aan diepgaande theorie.

Het Nederlandse onderwijs kampt met een nijpend lerarentekort. Terwijl politici en beleidsmakers druk in de weer zijn om het beroep van leraar aantrekkelijker te maken, de uitval van leraren-in-opleiding terug te brengen en de instroom van nieuwe leraren te bevorderen, blijft de uitval van beginnende leraren een probleem. Waar aan het begin van deze eeuw nog zo’n twaalf procent van de beginnende leraren uitviel in het eerste jaar, is dat percentage opgelopen tot bijna twintig procent, schrijven auteurs van Fontys Hogescholen en Zuyd Hogeschool in een boek over het begeleiden van leraren. Na het eerste jaar neemt uitval van leraren af tot ongeveer vier procent per jaar.

In de uitvalcijfers is een groot verschil waarneembaar tussen beginnende leraren die hun opleiding al hebben afgerond en beginnende leraren die dat nog niet hebben gedaan. Waar gemiddeld twintig procent van de leraren uitvalt in het eerste jaar als werkende, valt slechts negen procent van de gecertificeerde leraren uit in het eerste jaar. Hoewel de uitval van gecertificeerde leraren in het eerste jaar fors lager is dan de uitval van docenten die zonder diploma op zak voor de klas worden gezet, is deze negen procent in het eerste jaar nog steeds twee of drie keer zo veel dan de uitval in latere jaren, schrijven de onderzoekers. Vooral in hun eerste jaar lopen Nederlandse leraren dus het risico om uit te vallen.

Begeleiding beginnende leraren te weinig gericht op professionele ontwikkeling
Om de uitval van beginnende leraren tegen te gaan, hebben veel Nederlandse scholen introductieprogramma’s opgetuigd waarbinnen beginnende leraren worden begeleid. Deze programma’s zijn vooral gericht op de sociale inbedding van de beginnende leraar in de school, en daar wordt een kans gemist, aldus de onderzoekers, want juist in de eerste jaren van hun leraarschap zouden leraren moeten worden uitgedaagd om zich professioneel te ontwikkelen.

Lees verder op Science Guide

Bron: Science Guide



« Terug naar het overzicht