Academische werkplaats Persoonsvorming van start in september

27-06-2023

 

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de doorstroming vanuit het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs beter verloopt? Meestal wordt hierbij gedacht aan de aansluiting van de (kern)vakken. Een doorgaande lijn ten behoeve van de christelijke persoonsvorming is echter minstens zo belangrijk. Deze handschoen wordt komend schooljaar in een samenwerkingsconstruct opgepakt in de vorm van een academische werkplaats, waarbij Florion, Greijdanus, Hannahscholen en E-OI samen optrekken.

Het gaat het Greijdanus College niet alleen om leerlingen, die bij hen op school komen. Persoonsvorming staat breed in de belangstelling. Het auctoraat Brede Vorming van Hans Vogelzang draait erom: ‘We hebben inmiddels een idee wat we onder vorming verstaan en hoe we dit structureel willen inpassen in ons onderwijs. Maar de praktijk is weerbarstig. Vormingsdoelen kunnen nog meer concreet worden gemaakt. En wat is een intentioneel vormende onderwijssituatie? Of hoe evalueren we dat? Daar moeten we nog meer over nadenken.’

Een vormende onderwijscontext ziet er in het primair onderwijs weer anders uit. Toch is ook daar behoefte om concreet te maken hoe je als leerkracht intentioneel gericht kunt zijn op vorming. Klaas Veldman (namens Florion en Hannahscholen): 'Juist in de bovenbouw komt het kunnen reflecteren in een stroomversnelling. Leerlingen zouden bewuster na kunnen denken over hun relatie met God, de ander, de wereld en zichzelf. Het zou jammer zijn als dat niet doorloopt in het voortgezet onderwijs.’

In september start rond dit vraagstuk een academische werkplaats, waarbij Florion, Greijdanus, Hannahscholen en E-OI samen optrekken.

Bron: Expertisecentrum Onderwijs en Identiteit



« Terug naar het overzicht