Verus Identiteitsdag 2023: Iedereen is welkom!?

29-11-2023

 

Welke rol speelt levensbeschouwing bij het omgaan met diversiteit op school? Welke dilemma’s, kansen en mooie praktijken zien we als het gaat om levensbeschouwelijke en seksuele verschillen? Noteer de Identiteitsdag van Verus op 29 november als de dag waarop we elkaar hierover gaan inspireren. Van harte welkom bij Antropia in Driebergen!

Tijdens deze dag verkennen en verdiepen we vraagstukken die te maken hebben met de vele soorten van diversiteit: culturele, seksuele en religieuze verschillen. Veel scholen zeggen dat ‘ieder kind welkom is, mits’, en dan volgt een begrenzing. Bij voorbeeld: mits de katholieke identiteit van de school gerespecteerd wordt.

Over die grens en de ruimte voor verschillen willen we het hebben. Allerlei maatschappelijke ontwikkelingen zorgen voor nieuwe situaties en leiden soms tot ongemakkelijke gesprekken, je moet lastige keuzes maken en omgaan met verdeeldheid tussen mensen. En dan is er ook de burgerschapsopdracht, die vraagt dat we leerlingen leren om te gaan met diversiteit. Een hele uitdaging voor leraren, schoolleiders en bestuurders.

Enkele vragen die hierbij aan bod kunnen komen zijn:

  • Waar schuurt het in de samenleving en in het onderwijs door levensbeschouwelijke en seksuele diversiteit? Welke fundamentele vragen spelen een rol?
  • Waarom polariseren gesprekken zo snel? Hoe ga je daar mee om in de klas en in gesprek met ouders?
  • Hoe helpt de christelijke of katholieke identiteit van je school om ruimte te maken voor diversiteit? Welke Bijbelverhalen komen daarbij naar voren?
  • Wat betekent de identiteit bij het aanname- en toelatingsbeleid van personeel en leerlingen?
  • Welke kennis en vaardigheden heb je nodig als leraar?
  • Hoe komen levensbeschouwelijke en seksuele diversiteit aan de orde in opleiding en onderzoek?
  • Wat betekenen deze vraagstukken voor de identiteitsontwikkeling van leerlingen?
  • Welke diversiteit aan levensbeschouwelijke bronnen bieden we hen?
  • Een samenhangend en doelgericht programma voor burgerschapsvorming vraagt om een duidelijke visie. Hoe doe je dat als er in je team en in je leerlingpopulatie verschillende uitgangsposities zijn?

Lees verder en meld je aan



« Terug naar het overzicht