‘Nederlands onderwijs is lui geworden en daalt op alle ranglijsten’

03-07-2023

 

Nederland is lui geworden en raakt daardoor internationaal steeds verder achterop, zo stelt Mathieu Segers, hoogleraar Europese Studies aan de Universiteit Maastricht.

Onlangs organiseerde Neth-ER, een kennisorganisatie die zich in Brussel inzet voor de Nederlandse kennissector, een bijeenkomst in Den Haag. Daar werd het Nederlandse kennisbeleid vanuit Europees perspectief bekeken. Zowel de Onderwijsraad als de AWTI hebben onlangs in rapporten uiteengezet hoe Nederland beter kan profiteren van Europese samenwerking. Uit beide rapporten blijkt dat Nederland nog niet voldoende weet te gebruikmaken van onderwijs en onderzoek binnen de Europese Unie.

Het beschikbare budget is verdubbeld
Edith Hooge, voorzitter van de Onderwijsraad, constateert dat Nederland te passief is op het gebied van Europees onderwijsbeleid. “We vonden het hoog tijd om opnieuw advies uit te brengen over het Europese onderwijsbeleid”, vertelde ze. “We zien dat er in de afgelopen vijftien jaar in Europa grotere ambities zijn ontstaan wat betreft onderwijs: het beleid en de activiteiten zijn breder geworden, en het beschikbare budget is verdubbeld. Tegelijkertijd zien we dat Nederland niet echt een strategie heeft, geen doordachte aanpak van het bevorderen en benutten van kansen in Europa. We lijken eerder aan de zijlijn te staan.”

Deze problematiek beperkt zich niet tot het hoger onderwijs; het heeft gevolgen voor de hele onderwijskolom, aldus de voorzitter van de Onderwijsraad. “Het onderwijsveld kijkt naar de overheid en vraagt om richting, om kaders. Neem bijvoorbeeld het middelbaar beroepsonderwijs. Daar valt nog veel terrein te winnen op het gebied van mobiliteit van studenten en docenten. Ook op het gebied van praktijkgericht onderzoek valt er nog veel te verbeteren in de samenwerking met Brussel.”

Lees verder bij Science Guide

Bron: Science Guide



« Terug naar het overzicht