Lerarenopleidingen kunnen rol spelen in behouden van leraren

16-01-2024

 

Het basis- en voortgezet onderwijs kampt niet alleen met een lerarentekort, ook de uitval onder docenten is hoog. Mogelijkheden voor professionele ontwikkeling lijken het werkplezier van docenten te kunnen verhogen en hun kans op uitval daardoor te verlagen, blijkt uit Amsterdams onderzoek naar docenten die deelnamen aan ontwikkelingstrajecten. Lerarenopleidingen kunnen een belangrijke rol spelen door zulke trajecten te ontwikkelen en aan te bieden.

In het Amsterdamse project Leraar, een kleurrijk beroep, dat liep van 2018 tot 2023, kregen leraren meerdere leergangen voor professionele ontwikkeling aangeboden. Het bieden van een aantrekkelijk loopbaanperspectief moest eraan bijdragen leraren voor het beroep te behouden, zo was de redenering. Een leergang besloeg tien dagen verspreid over het schooljaar. Onderzoekers van de UVA, de VU en de HvA onderzochten welke factoren volgens deelnemende leraren zelf bijdroegen aan een langdurig verblijf in het onderwijs en in hoeverre de leergangen deze factoren bevorderden.  

De onderzoekers zetten daartoe vragenlijsten uit onder 51 deelnemers. Ook voerden ze een jaar later in focusgroepen gesprekken met een aantal deelnemers uit twee verschillende jaargangen om zo zicht te krijgen op de duurzaamheid van het effect van de leergangen. De respondenten waren gemiddeld 12,5 jaar voltijds werkzaam in het voortgezet onderwijs.  

De deelnemende leraren vormen overigens geen perfecte afspiegeling van hun beroepsgroep. Ze waren allen positief over hun ontwikkelmogelijkheden en wilden nog lang in het onderwijs blijven werken. Dat bleek ook uit hun antwoorden op de vragen wat nodig is om hén te behouden voor het onderwijs en wat nodig is om andere leraren te behouden. Voor zowel zichzelf als andere leraren achtten ze mogelijkheden voor loopbaanontwikkeling het belangrijkst. ‘Minder werkdruk’, ‘meer waardering’ en ‘meer salaris’ werden vooral genoemd als factoren die voor andere leraren belangrijk zouden zijn. 

De factor ‘salaris’ kan wel verband houden met de maatschappelijke waardering van het leraarschap. Die wordt als vrij laag ervaren. De drie respondenten die het minst maatschappelijke waardering ervoeren, noemden allen salarisverhoging als een manier om leraren te behouden.  

Lees verder bij Science Guide

Bron: Scienceguide



« Terug naar het overzicht