Jong startende professionals in het primair onderwijs: wat willen ze en wat hebben ze nodig?

06-03-2024

 

Het is belangrijk dat iedereen op een goede manier kan werken in het primair onderwijs. Dus óók jong startende professionals. Wat zoeken zij in een baan in het onderwijs? Hoe kun je als schoolorganisatie zorgen voor een aantrekkelijke werkomgeving? 

In de verkenning Jonge professionals in het primair onderwijs brengt het Arbeidsmarktplatform PO de wensen en behoeften van jonge startende leraren in beeld. Benieuwd naar de belangrijkste uitkomsten?

Motivatie en energie
Uit de verkenning blijkt dat jonge startende leraren heel veel van hun beroep houden; ze zijn er intrinsiek voor gemotiveerd en krijgen er energie van. Tegelijkertijd kost het sommige starters energie, bijvoorbeeld omdat de lesvoorbereiding en het klassenmanagement veel inspanning vergen. De administratieve taken naast het lesgeven lijken het grootste knelpunt te zijn voor jonge starters.

Goede sfeer en collega’s zijn belangrijk
Een goede sfeer op de werkvloer en daarbuiten, terecht kunnen bij collega’s en gelijkwaardig zijn aan ervaren collega’s: voor jonge starters is het heel belangrijk. Het speelt een rol bij hun keuze voor een werkgever, draagt bij aan hun werkgeluk en kan, als het team niet voldoet aan de behoeften van de starter, leiden tot uitstroom.

Behoefte aan doorgroeimogelijkheden en flexibiliteit
Jongeren worden geen leraar voor het geld, maar ze verwachten wel salarisgroei en doorgroeimogelijkheden. De huidige generatie starters is ambitieus en heeft behoefte aan een langetermijnperspectief. Tot slot geven ze aan dat flexibiliteit belangrijk is voor een goede balans tussen werk en privé. Ze hebben moeite met het strakke ritme en de vaste vakantieperiodes van het po.

Aantrekkelijke werkomgeving voor jong startende leraren
Een aantrekkelijke werkomgeving helpt om jong startende leraren te behouden voor het onderwijs. Als schoolorganisatie is het belangrijk om tegemoet te komen aan hun wensen en behoeften, bijvoorbeeld door:

Begeleiding binnen en buiten het team en/of de schoolorganisatie bieden

  • Manieren te zoeken om flexibiliteit te bieden
  • Loopbaanpaden voor leraren inzichtelijk te maken
  • Heldere wederzijdse verwachtingen van het beroep
  • Het hele team toe te rusten om een aantrekkelijke werkomgeving te bieden

Meer informatie

Bron: Arbeidsmarkt Platform PO



« Terug naar het overzicht