Geen discussie: ‘Natuurlijk blijft fysiek onderwijs de norm in het mbo’

30-08-2021

 

De mbo-scholen zijn weer open, en dat is een zegen. Adnan Tekin, voorzitter MBO Raad: “School is niet alleen een leeromgeving maar ook een leefomgeving.’ Groot is dan ook het onbegrip voor de ophef die door onjuiste beelden op socials en in de media ontstaat: mbo-scholen zouden na de coronacrisis willen ‘overschakelen’ op een onverantwoord aandeel online onderwijs. “De kern van het mbo is en blijft fysiek onderwijs voor elke student, op school.”

Online onderwijs
Voor de zomer maakte een mbo-school bekend in nauwe samenwerking met de studentenraad en de ondernemingsraad na de coronacrisis ook online onderwijs te willen blijven aanbieden. Afgelopen week ontstond er op twitter discussie rond het voornemen van een andere mbo-school om, op voorspraak van de docenten zelf, na de coronacrisis ook online onderwijs mogelijk te blijven maken. Deze en andere initiatieven gaan uit van een beperkt deel online onderwijs. Daarmee wordt mogelijk gemaakt dat kleinere groepen studenten juist op school intensiever onderwijs ‘op maat’ kunnen krijgen. Een win-win-situatie. “Dat draagt bij aan een betere kwaliteit van het onderwijs voor de studenten. En kwaliteit is voor elke bestuurder, in samenspraak met studenten en docenten, altijd het uitgangspunt.”

Lessons learned inzetten
De wens om vanuit kwaliteitsoverwegingen naast fysiek onderwijs ook online lessen te kunnen aanbieden is niet nieuw. Voor de coronacrisis was het mbo al aan de slag met het mogelijk maken van deze vormen van onderwijs. “Dat past bij de evolutie van het onderwijs en bij de eisen die studenten stellen aan de kwaliteit van onderwijs. En laten we niet vergeten: hbo en particuliere aanbieders van beroepsonderwijs zijn al langer succesvol juist met het aanbieden van online onderwijs.” Door de coronacrisis moesten de scholen versneld overstappen naar het geven van online onderwijs. “Daar hebben we veel van kunnen leren. Wat werkt wel en wat werkt niet.

Een voorbeeld: iedereen kan zich voorstellen dat een burgerschapsles waarin discussie met elkaar centraal staat en docenten en studenten elkaar in de ogen moeten kunnen kijken, beter werkt op school. Een ander voorbeeld: een praktijkles kun je vaak echt alleen op school geven.”

En, zoals de mbo-scholen met de MBO Raad voorop, steeds hebben aangegeven: “De ‘lessons learned’ uit de coronaperiode willen de scholen samen met de studenten en docenten na de crisis inzetten om het onderwijs nog beter aan te laten sluiten op eigentijds kwaliteitsonderwijs dat ook past bij de verwachting van de studenten. “We weten uit JOB- onderzoek dat studenten graag op school zijn voor onderwijs, en bepaalde lessen online een welkome afwisseling vinden.''

Lees verder

Bron: MBO Raad



« Terug naar het overzicht